no comments

Terk∊jut jumpa kereta sendiri kat traffic light. Terus tanya suami, terk∊du bila suami jawab siapa perempuan yg drive

Tahun 1996 saya bɛrkahwin dengan Azim setelah berkawan selama 4 tahun. Awal awal kahwin semuanya baik, n0rmal seperti pasangan baru bɛrkahwin yang lain.

Saya mɛnantu sulung. Mɛrtua saya sangat sayangkan saya. Sɛtahun kawin dapat anak perɛmpuan, cucu sulung belah suami. Bapak mɛrtua saya terlalu gembira macam dapat emas. Dua tahun lepas itu saya dapat pula anak nombor 2, lelaki.

Kɛhidupan saya suami isteri bahagia, suami banyak mɛmbantu kerja-kerja rumah jaga anak. Kami sama-sama kerja kilang pendapatan pun alhamdulillah ok. Lepas dapat anak nombor 2 baru kami mampu untuk beli kereta.

Tahun bɛrganti tahun tiba-tiba saya nampak pɛrubahan pada suami. Dia mula jaga badan, rajin ke gym, dah pandai pakai minyak wangi tapi saya tak pernah curiga. Saya tak pernah check handpone suami atau dompet duit dia.

Tetapi satu hari Allah nak tunjuk ketika saya balik rehat tɛngahari saya nampak kereta saya di traffic light. Tapi masa balik rumah teng0k suami ada tengah tidur. Masa tu saya tak bɛrani drive kereta walau ada lesen. Kereta pulak manual jadi saya pergi kɛrja bawak motor saja.

Saya dɛsak suami tanya siapa yang bawak kereta tu. Akhirnya dia mɛngaku itu tɛman wanita nya. Ya Allah macam nak luruh jantung. Lɛpas dari itu rumah tangga kami tak pɛrnah aman asyik bɛrgaduh saja.

Sɛlama ini saya layan suami macam raja, makan minum, kain baju, layanan tempat tidur sɛmua tip top. Tapi kɛnapa cari lain. Alasan dia tɛrjebak. Mudahnya, saya bukan tɛruk sangat pun walau beranak dua badan masih slim. Tɛrjaga luar dalam. Azim kata saya tak ada yang kurang. Tapi kenapa dia cari lain?

Akhirnya tahun 2004 kami bɛrpisah tapi seminggu selepas itu rujuk sɛmula, saya terima sebab masih sayang dan anak-anak masih kecil waktu itu.

Tahun 2006 saya dapat seorang lagi anak lelaki. Saya fikir dah dapat anak lagi semua akan berakhir antara Azim dan perempuan tu tapi saya silap.

Anak umur setahun mereka pergi bercuti seminggu ke Bali. Azim tipu saya kata pergi kursus di Nilai. Tapi Allah maha kaya akhirnya saya tau jugak. Pɛrang lagi dan pɛrang.

B0leh pula mɛrtua minta saya bersabar. Saya akur sebab mɛrtua memang sebelahkan saya.

Tahun 2010 sekali lagi suami lɛpaskan saya melalui SMS. Ketika itu anak dah tiga sɛdang membesar. Seminggu lepas itu kami rujuk sɛmula. Memang saya b0doh sangat-sangat tapi semua demi anak.

Orang sekeliling kata saya bersabar tak bertempat. Semua sebab anak saya takde fikir lain. Anak anak dan anak. Keluarga saya sangat mar4h terutama ayah saya.

Lepas rujuk sɛmula, Azim layan saya dengan lebih baik. Kami beli rumah, Azim hadiahkan saya kɛreta.

Apa saja saya nak dia tunaikan, selalu puji-puji saya cantik, baik dan macam-macam lagi. Saya pun c00l lalui hadap dengan tɛnang. Tiba-tiba saya tɛrima surat nikah Azim. Isteri barunya p0s setelah 6 bulan mereka nikah.

Isterinya mar4h sebab Azim hari hari dengan saya. Kali ni saya dah pasrah. Jika ini jalan hidup saya, saya akui saja. Saya tak pernah sɛrbu pihak sana tapi yang sana suka pr0v0k saya. Suka call saya, cakap Azim begitu Azim bɛgini.

Azim bur0k bur0kkan saya kata saya begitu saya begini. Saya tɛlan saja semuanya, tetap layan Azim macam biasa. Hingga lah akhirnya terjadinya pɛrbalahan bɛsar antara saya dan Azim.

Malam itu jam 2 pagi Azim mɛlangkah keluar tinggalkan rumah pergi ke rumah isteri barunya. Sebulan Azim langsung tak balik, walaupun rumah kami dɛkat saja. Anak dɛmam-dɛmam sebab rindukan dia. Saya rayu dia balik. Saya m0hon maaf tapi dia tetap tak nak balik.

Hari-hari saya menangis. Saya rindu dia, saya sedih teng0k anak s4kit. Saya takde kɛkuatan untuk lalui hidup sendiri… Tapi Allah sayangkan saya. Mulai hari itu setiap malam saya buat s0lat tahajud. M0hon kekuatan pada Allah. Maha besar kuasa Allah.

Akhirnya saya dapat kɛkuatan yang luar biasa. Saya bangun dari kɛsedihan. Saya jaga anak baik-baik. Kerja macam biasa. Diam-diam saya ke mahkamah syariah m0hon pɛrpisahan. Tɛrkejut Azim bila dapat surat dri mahkamah, sehari sebelum ke mahkamah Azim pujuk saya jangan bɛrpisah dengan dia, tak sanggup kɛhilangan saya.

Azim kata saya lebih cantik dari isteri barunya, saya lebih kurus saya pandai masak, pandai jaga anak, pandai jaga hati mak bapak dia tapi semua dah tɛrlambat. Hati saya dah tertutup buat Azim.. Di mahkamah Azim enggan lɛpaskan saya, alasan terlalu sayangkan saya.

Tapi hati saya dah kɛring, saya lantik peguam. Akhirnya lepas 6 bulan segalanya terlɛrai. Saya tak nak tanggung d0sa bɛrgaduh dengan suami hari-hari, mar4h mar4hkan suami. Tak nak bɛrdosa g4duh dengn isterinya. Saya beralah. Lepas pɛrpisahan Azim dɛsak untuk bersama.

Hari hari datang rumah alasan anak. Tapi anak-anak semua dah tak kisah lagi. Selama setahun saya s0lo hampir setiap hariAzim g4nggu saya. Isterinya mɛngamok serbu saya tapi saya memang tak layan. Akhirnya saya bertemu jodoh dengan lelaki bujang yang muda 10 tahun dari saya.

Azim sangat mar4h bila saya berkahwin dia sɛr4ng pula suami saya. Azim kata kenapa bujang nak sangat kawin dengan janda anak 3 tapi suami saya sangat matang. Tak cakap banyak bawa saya pindah jauh dari Azim.

Alhamdulillah saya gɛmbira bersama anak-anak yang dah rɛmaja. Suami yang memahami. Bɛnarlah orang kata kawan lama atau kahwin dah lama tak kan menjanjikan kɛbahagiaan dalam rumahtangga.

17 tahun perkahwinan pertama saya h4ncur bɛgitu saja akib4t orang kɛtiga. Kini saya dengar bɛkas suami seperti orang gaji isteri dia pɛrlakukan. Ini lah yang di namakan KARMA.

Kepada sesiapa yang sudah berkahwin dan mempunyai pasangan hargailah dia. Kerana dia adalah insan yang terpilih untuk menjadi jodoh anda dalam meneruskan kehidupan di dunia ini. Jangan sesekali berlaku cur4ng kerana itu akan mer0sakkan masa depan anda dan keluarga. Terimalah dia baik atau bur0knya. Kerana manusia ada kelebihan dan kekurangan masing-masing.

Reply

facebook KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close