TERBONGKAR! Rupanya Inilah PUNCA SEBENAR Kartunis Ujang Dipecat
TERBONGKAR! Rupanya Inilah PUNCA SEBENAR Kartunis Ujang Dipecat
Isu pemecatan kartunis lagenda negara, Ibrahim Anon atau lebih dikenali sebagai Ujang, menjadi topik hangat ketika ini.
Kontroversi pemberhetian kerja Ujang ini melibat sebuah syarikat penerbitan ‘gergasi’, Les’ Copaque yang menerbitkan siri animasi Upin & Ipin.
Semalam, pemilik syarikat itu, Burhanuddin Md Radzi tampil membuat kenyataan balas dalamĀ isu ini, dan turut mendedahkan punca sebenar mengapa kartunis Ujang dipecat.
Ujang diberhentikan adalah kerana kemerosotan jualan komik kanak-kanak itu termasuk ‘cerita memasak’ di dalamnya yang telah menyimpang.
Kata Burhanuddin, “tindakan itu diambil selepas mengadakan pertemuan dengan penerbit komik. Sejak dua bulan lalu, isi kandungan komik Upin dan Ipin banyak menyimpang dan kami mendapati ia tidak mempunyai kaitan dengan kanak-kanak. Malah terdapat cerita memasak pula di dalamnya,”
Dalam perbincangan dengan penerbit komik, Tunku Maziah Tunku Mukhtar, yang mengambil Ujang sebagai penasihat, Burhanuddin mendakwa kartunis itu menyarankan kandungan itu dikekalkan.
“Sebagai pengeluar komik, dia sepatutnya memberi cadangan bagaimana hendak menaikkan edaran. Tetapi apabila dia balik dan kembali semula selepas itu, dia memberitahu penasihat kata jangan ubah apa-apa.
Ujang sebelum ini merayu agar tidak diberhentikan, namun rayuannya tidak dilayan oleh penerbit berkenaan. Malah mendakwa Les’ Copaque mahu mengambil alih operasi Nyla Sdn Bhd dengan memberi tekanan kepada penerbitnya.
BACA JUGA – Kenyataan Balas Bos Besar Upin & Ipin Yang Mengejutkan.
Sepertimana sebuah filem/lagu…ada hak cipta yang dimiliki oleh syarikat perfileman/rakaman…demikian juga penerbitan sesuatu novel/majalah waima komik sekalipun. Kadang2 kita tengok tak adil bila pengkarya asal tiada hak keatas karyanya. Tapi itulah yang berlaku.
Cuba kita pergi kepada suatu keadaan..aku buat filem Pak Man Telo dengan syarikat A. Berjaya sampai ada sekuel. Kemudian aku berhenti, dan bergabung dengan team baru nak buat filem Pak Man Teleng menerusi syarikat B. Watak2 masih guna Pan Man Telo punya, aku buang watak yang tak berkenan dan aku tambah watak baru. Apa jadi pada filem Pak Man Telo? Sebab dah ada dua filem, Pak Man Telo dan Pak Man Teleng.
Kalau aku sebut Pak Man Telo ni, mungkin susah nk relate. Ambil contoh Nizam Razak (animator asal karya Upin Ipin). Bila dia dan rakan2 keluar dari Les Copaque, dia tak buat animasi Upin Ipin. Sebaliknya dia keluarkan Boboiboy. Alhamdulillah, berjaya. Ya lah, kan pelik kalau kau tengok tv9 Upin Ipin masih tadika, pastu tv2 tayang Upin Ipin masuk sekokah rendah. Kalau kena waktu siaran sama, lagi haru.
Situasi ni mana2 animator/pelukis dah lama sedar. Macam mana mereka kata itu karya asal mereka, tapi syarikat lebih berhak atas karya tersebut. Bukan sedikit modal yang dikeluarkan.
Pada aku mana2 pengkarya dah lama sedar situasi ni. Mereka yang baru nak naik selalunya akan jual secara langsum saja karya mereka. Hak cipta langsung tak menjadi milik mereka, sebaliknya milik syarikat produksi.
Lagu/muzik ni boleh tahan lagi sebab ada royalti dan ada badan pemungut royalti. Walaupun dijual sepenuhnya, penggubah lagu boleh dapat royalti jika dia adalah penyanyi lagu tersebut. Ya la lagu/muzik hari2 keudara dalam radio maa. Novel/filem/komik dll, hanya bila dicetak/diterbitkan baru ada. Tu sebab tak pernah dengar lagi kalau ada pemungut royalti novel/filem. Selalunya syarikat yang baik hati akan bagi bonus or durian runtuh. Itu tak wajib, cuma inisiatif saja. Macam metrowealth dan skop production buatlah.
Kalau kita kaji2 balik, kenapa pengkarya asal tak ada hak eksklusif berbanding di negara2 luar? Ini kerana di Malaysia, kita ada orang nak buat sesuatu tapi tak ada modal. Dalam bisnes kau ada bakat belum tentu boleh pergi jau sebab tak ada modal. Melainkan kau buat pinjaman perniagaan. Nak buat loan ni, bukan semudah kau daftar SSM dengan modal RM60.
Kalau tak ada modal, selalunya kau akan cari pelabur iaitu orang kaya. Bila jadi pelabur mesti nak jaga kepentingan mereka. Duit keluar banyak kot. Turun naik bisnes, memberi kesan kepada pendapatan mereka. Pengkarya tetap dibayar gaji sekalipun bisnes merudum. Kecuali dah bungkus, gulung tikar atau muflis, maka faham2 sendirilah.
Turun naik bisnes ni pula ada macam2 faktor…tu sebab ada orang sebut faktor dalaman (boleh dikawal) atau faktor luaran (luar kawalan). Bukan sikit nilai sesuatu pelaburan. Jadi pelabur ada hak lebih besar dan eksklusif dalam sesuatu perkara. Apatah lagi jima bisnes tu dah berkembang, ada banyak segmen di dalamnya. Makin rumit nak diurus jika tak kena gayanya.
Bila sesuatu perniagaan ni ada potensi untuk dikembangkan, maka ada yang menjual lesen berbanding mengembangkan sendiri perniagaan tersebut. Tetapi lesen yang dijual pula ada yang bersyarat demi menjaga standard, kualiti dan keupayaan perniagaan tersebut. McDonald pun jual lesen pun masih kawal perniagaan tersebut dari segi menu dan lain2. Tapi McDonald tak boleh nak kawal operasi keseluruhan bisnes tersebut, terutamanya pengambilan dan pembuangan pembekal/pekerja. Syarikat yang diberi lesen masih ada hak2 tertentu keatas perniagaan mereka. McDonald boleh beri pandangan, tapi syarikat berlesen tersebit kena come out dengan penyelesaian terbaik jika ada isu yang timbul.
Ambil contoh komik Upin Ipin, hak eksklusif milik Les Copaque. Penerbit Nyla Sdn Bhd. Pelabur utama masih Les Copaque sebab jenama Upin Ipin menjadi taruhan. Tengkk sekarang apa yang berlaku? Silap buat keputusan memang besar impaknya. Walaupun di Malaysia ni benda ni bermusim tapi boleh menjejaskan pendapatan jugalah sikit sebanyak.
Isu ni boleh selesai dan Ujang tak perlu kena pecat jika masing2 mengalah. Sale dah jatuh, zaman orang baca komik ni ada pasang surut. Kau kena datang dengan idea baru dengan segera untuk terus survive. Kau tak boleh biarkan benda tu macam tu saja. Nilai pelaburan tu bukan sikit.
Dalam masa yang sama, penerbit iaitu Nyla tak boleh nak letak beban pada Ujang mahupun Les Copaque. Tanpa kedua2 ni, Nyla tak boleh wujud dan kekal sehingga 6 tahun lamanya. Sepatutnya, kalau ada bajet kau panggil pakar2 dalam or luar negara untuk duduk semeja dan atur semula gerak kerja. Kau kena faham satu perkara, periuk nasi orang lain akan terjejas jika tak kena gaya pengurusannya.
Aku tulis ni kalau masih ada yang tak faham juga, mohon meninggal. Cukup2lah hentam Les Copaque, kau baru kenal dunia komik dan penyokong suam2 suku je pun. Ujang ni bukan setahun dua dalam dunia komik ni. Bermula dengan Gila2, Ujang, Lanun, Animaxi dan terkini Upin Ipin. Kalau kau penyokong dan pembeli apa2 juga koleksi Ujang, dah lama beliau boleh keluar dari taraf muflisnya. Macam mana Ujang muflis? Kau tanya MOY tapi dengar khabar dah bungkus. Betul ke tak, sila google. Sebab tu Ujang tak ada kontrak hitam putih dengan Nyla.
Ok bye. Sila meninggal.
si ujang ni asyik-asyik kat tasik. Tak focus kerja.