no comments

Petani Tɛrkejut Jumpa Banyak Lebihan Lembu K0rban D!buang Dalam Tali Air

Hari Raya Aidiladha atau Raya K0rban baru sahaja berlalu. Dengan pengenalan norma baharu disebabkan pandɛmik C0VID-19 sudah pasti membuatkan Raya kali ini berlainan dengan sebelumnya.

Dengan pengenalan prosedur operasi standard(SOP) yang ditetapkan oleh kerajaan, mungkin banyak surau atau masjid tidak lagi menjalankan aktiviti k0rban.

Namun, SOP ini tidak menghalang untuk umat Islam melakukan ibadah k0rban ini. Masih ada lagi surau atau masjid menjalankan ibadah k0rban dengan mengikuti SOP yang telah ditetapkan.

Disebalik menjalankan ibadah k0rban ini masih ada segelintir manusia yang tidak mengambil aktibar dari ibadah k0rban.

Baru-baru ini berlaku kejadian yang pelik dan malah mɛnyusahkan pihak lain disebabkan ibadah k0rban yang dilakukan. Satu posting daripada laman faceb0ok “Faham Ilmu” telah memuat naik beberapa keping gambar tentang lebihan lembu k0rban yang dibuang di dalam tali air.

lebihan lembu k0rban

Lebihan lembu k0rban itu telah dibuang oleh individu yang tidak bertanggungjawab di kawasan yang tidak sepatutnya.

Perkara ini diajukan oleh PPK Simpang Empat dimana mereka menjumpai lebihan lembu k0rban ini di dalam tali air.

“Bukan pɛrbuatan khiAnat tapi memang ada sesetengah orang macam ni . Pemalas taknak tanam . Dia buang dalam semak air l0ngkang tasik sungai atau laut .” kata seorang netizen dalam faceb0ok yang bernama Khai Abdullah.

Sia-sia buat p4hala tetapi diakhiri dengan perkara begini. Mɛmalukan dengan apa yang terjadi dan mɛnyusahkan para pɛtani untuk membɛrsihkan tali air tersebut. tambah lagi seorang netizen di faceb0ok.

Apa-apa pun, kejadian ini diharap tidak lagi berlaku pada masa yang akan datang. Ketua kampung atau imam-imam seharusnya berpesan kepada orang-orang kampung yang membuat ibadah k0rban ini supaya menjaga kebersihan.

Lebihan haiwan yang dijadikan k0rban seharusnya diurus dengan betul supaya tidak menyusAhkan pihak lain disamping dapat mengelakkan dengan bau bUsuk.

Reply

facebook KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close