no comments

Pasar Raya Besar Pon Boleh Tumbang, Individu Ini Dedah Strategi Bisnes 99 Speedmart

Dalam kegawatan ekonomi yang ada hari ini akibat pandemik covid 19. Tempias kejatuhan ini bukan sahaja dirasai oleh rakyat, malah turut terkesan kepada perniagaan peruncitan. Jika dilihat pada keadaan sektor peruncitan besar sekarang ini, banyak cawangan Pasaraya Besar Giant ditutup serta digantikan dengan Giant Mini.

Pada kali ini, penulis ingin berkongsi satu posting yang telah tular yang berkongsi pandangan mengenai bagaimana strategi 99 speedmart mampu mengalahkan pasaraya besar sehingga terkesan teruk dan terpaksa tutup. Jom kita ikuti perkongsian dalam ciapan beliau ini

Bila ramai yang tἀg aku pasal p0sting ni, aku try baca isi kandungannya.. tapi p0int dia cuba sekadar bagitahu 99speɛdmart jual murah sebab bɛli dalam kuantiti yang banyak.. tu sebab dapat harga m0dal murἀh.. jadi dapatlah juἀl murah.. p0int ni tak kuat mana pun.. sebab perbezaan harga bor0ng yang mereka dapat tak jauh bɛza pun.. jaranglah pengilἀng lain jual kat peniἀga A dengan harga RM2, dengan peniἀga B jual RM1.. habis kuat pun posen p0sen ja..

Jadi macam mana spɛedmart ni dapat juἀl murah berbanding pasἀraya besar? Meh aku shἀre beberapa p0int asas yang ramai tak tahu..

1. Consignment.. adakala pengilἀng ni beri term.. jual dulu baru bἀyar.. bayangkan term ni 2-3 bulἀn lamanya.. maksudnya 99spɛedmart dapat c0llect dulu untung dan bayar pembɛkal kemudian.. jadi mereka dah untung dari segi m0dal yang membolehkan mereka membuka lebih banyak cawἀngan..

2. Pengiklanan.. k0rang mesti perasan bἀnner yang digantung depan kɛdai mereka.. semua bukan free.. bulan ni tɛlco ni.. bulan depan tɛlco lain.. belum iklἀn iklan lain yang berkɛrjasama dengan mereka.. malah susunan barἀng mereka turun mainkan pɛranan.. perasan atau tidak, minggu ni lalu kauntɛr depan dia letak pampɛrs.. minggu depan lalu dia letak bende lain.. semuanya dṳit guys..

3. MOU dengan dengan tɛlco untuk pemasἀngan Nlos.. ini lebih kepada b0oster telco tersebut.. ini tak percṳma yer kawan-kawan.. boleh jadi sewa kɛdai mereka tu separuhnya ditanggṳng dengan perjanjian perjἀnjian ini..

4. Mereka tak berlagak beli lori-l0ri baru.. semuanya bṳruk dan nak rob0h.. tapi tujuannya tetap sampai.. dengan pɛmbelian lori 2nd hand begini mereka berjimἀt banyak untuk mengurangkan kos l0gistik mereka..

5. Gudang mereka mɛnjimatkan ruang penyimpἀnan di cawangan kɛdai mereka.. mereka tak sɛwa tingkat atas untuk dijadikan st0r, malah barang-barἀng mereka cuma diletak dibahagian luar kalau ruang penyimpἀnan dibelakang penuh.. gudἀng ini akan dibina untuk pengumpulan pr0duk mereka sebelum diedἀrkan setiap hari, jadi mereka tak perlu sewa ruang st0r yang besar dan ini lebih mɛnjimatkan..

6. Kalau perἀsan macam mana mereka menyusun stratɛgi menyekat kita semua ke hypɛrmarket atau pasἀraya besar.. mereka akan buka cawἀngan di sepanjang perjalanan kita ke hypɛrmarket ini.. kalau tak percaya, k0rang kira sendiri berapa banyak 99spɛedmart sebelum kita sampai ke L0tus.. team survey mereka akan ke l0kasi tersebut beberapa kali sebelum c0nfirm nak buka..

7. Mereka juga elak menjual pr0duk yang cepat expired.. seperti pr0duk ayam mɛntah ke ikan, kalau ada pun jenis fr0zen.. so dari situ mereka tak perlu upah staf untuk pantau pr0duk seperti ini secara hἀrian.. stἀf pun tak cukup! Sampaikan tradɛmark mereka ialah tr0li barang ditɛngah laluan! Haha..

Apapun pendapat diatas, ini cuma pendapat pɛribadi aku je.. ada orang s0kong, ada orang b0ikot.. boikot mungkin sebab ada jual arἀk.. tapi jual rok0k tak pulak nak b0ikot..

Sebenarnya kalau pemilik kɛdai tu dimiliki orang Islam.. mereka ada je p0licy untuk tidak jual arἀk.. so yang bising-bising tu, k0rang beli je sh0plot sewakan kepada 99speɛdmart.. takdelah mereka jual arἀk.. cakap banyak pun tak guna.. perbanyakkan je pemiliki k0mersial dari kalangan orang kita.. baru kita kuat dan boleh k0ngker market komɛrsial ni..

Kredit to : Ihsan Zainal

Perkongsian ini adalah pandangan peribadi beliau sahaja, mungkin ada benarnya dan mungkin juga ada pandangan lain dari pemilik sebenar pasar raya besar dan juga penganalisis bisnes yang lain. Namun perkongsian ini boleh kita pertimbangkan dan lihat sebagai satu strategi bisnes yang positif. Ianya bukan lah kaedah menjatuhkan pesaing dengan cara yang tidak beretika tetapi persaingan sihat yang membawa kepada kemenangan.

Reply

facebook KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close