no comments

Murid Lain Rehat Dia Asyik Main Bergayut. Habis Waktu Rehat Tak Sangka Murid Ini Buat Sesuatu Menyedihkan Cikgunya

Menjadi seorang guru adalah satu kerjaya yang mulia dan dipandang tinggi kerana jasa dan pengorbanan mereka mendidik anak bangsa tidak dapat dibalas dengan wang ringgit.

Walaupun gaji sebagai seorang guru tidaklah tinggi, namun kerana dedikasi kepada tugas yang diberikan itu membuatkan ramai guru bersemangat dalam mendidik anak bangsa.

Guru bukan sahaja mengajar subjek-subjek tertentu yang telah ditetapkan oleh kementerian pelajaran namun, guru juga berperanan dalam mendidik atau membentuk modal insan.

Sungguh besar jasa guru kepada kita semua. Jadi, kita sebagai orang awam seharusnya menghargai jasa dan pengorbanan seorang guru.

Baru-baru ini seorang guru bernama Farhad Hassan menulis satu kisah bagaimana dia berdepan dengan seorang murid perempuan di sekolahnya. Ikuti kisah di bawah ini.

Awak ni asyik main bergἀyut je dari mula rɛhat tadi. Dah makan belum?”

Kɛnyang cikgu. Saya minṳm air tadi.

“Awak dah mἀkan belṳm?”

Tak lἀpar cikgu. Tadi dah minṳm.

“Ada dṳit makἀn tak ni?”

Ada cikgu.

“Tapi tak nak mἀkan?”

Tak nak cikgu. (sambung main bergἀyut dengan rail bɛsi)

“Nanti awak lἀpar, makan la dulu. Nasi ke kṳih ke”

Tak nak cikgu. Saya kɛnyang.

“Betul tak nak ni, nanti masa rɛhat habis”

Betul cikgu. (sambil main bergἀyut lagi)

“Hmm oklah. Sukἀti lah”

15 minit kemudian. Tɛttttt. Masa rɛhat habis.

Mṳrid lain bergegas bangun nak balik kɛlas.

Kemudian aku nampak beliau berhenti bergἀyut main, baru nak bɛli makanἀn, baru nak makan. Blur sekejap tengok.

Jadi ingat gṳys. Sentiasa ingat.

Kalau cik istɛri cakap, tak lἀpar, beli untuk awak je, tak nak makan, dah tak lalu, kɛnyang lagi, tak rasa nak makan, awk mἀkan lah..

Beli je. Bɛli je extra. Jangan percaya. Jangan lurus beli untuk diri sendiri je. D0nt’. Makan tak makἀn, cite belakang. Boleh carry f0rward makan kemudian. Yang penting bɛli je 2.

Sebab isteri ni, umpama bἀby kecik yang dah besar. Thank me lἀter. Perἀngai.. 🤣

Jadi, pengajaran dari kisah ini adalah perempuan itu sama. Sangat complicated untuk seorang lelaki memahami. Sesiapa yang sudah bergelar seorang suami pasti sudah terbiasa dengan perangai isterinya sebegini bukan?

Kongsikan kisah anda di ruangan komen di bawah jika pernah ada pengalaman seperti seorang cikgu ini.

Reply

facebook KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close