no comments

Menderita Sakit Skoliosis, Zamani Slam Terpaksa Hentikan Rawatan Dek Kerana Pendapatan Terjejas Berikutan PKP

Sekian lama menghidap masalah skoliosis (tulang belakang melengkung), Zamani Slam kini terpaksa menghentikan rawatan penyakit itu buat sementara waktu berikutan kos rawatan itu yang tinggi.

Zamani yang pendapatannya turut terjejas berikutan penularan Covid-19 dan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) berkata, untuk beberapa sesi rawatan mengurut dia perlu mengeluarkan kos di antara RM300 hingga RM400.

Buat masa ini saya berhenti dulu. Namun, kalau rasa sakit sangat saya buat urutan sendiri seperti yang diajarkan.

“Hidup memang ada fasa-fasanya dan kita kena lalui apa yang berlaku sekarang,” katanya.

Penyanyi berusia 50 tahun ini mengakui kehidupannya agak terkesan dan hanya berbelanja untuk perkara yang perlu saja.

Zamani tanpa berselindung turut mengakui membuat permohonan bantuan untuk golongan B40 seperti yang ditawarkan kerajaan.

“Apa nak dimalukan kerana artis juga perlukan pendapatan. Pada saya tiada salahnya perkara ini. Tidak ada apa yang hendak dimalukan kerana semua orang terkesan sekarang. Semata-mata nak elak malu, tapi hidup susah pun tak guna juga.

“Apapun, terpulang kepada cara masing-masing dan saya tak malu untuk mengakui perkara ini. Lagipun saya dah pernah rasa susah dulu,” katanya kepada Harian Metro.

Zamani berkata, dia juga merancang memohon menyertai Program Hiburan Dari Rumah (HDR) dengan bayaran sebanyak RM5,000 menerusi Pakej Rangsangan Industri Kreatif Malaysia (Prisma).

“Dah ada peluang pasti saya tak nak ketinggalan untuk ambil. Kita pun tak boleh buat apa-apa dan ini peluang untuk cari pendapatan. Rasanya benda ini bagus untuk golongan penyanyi dan pemuzik,” katanya.

Zamani berkata, dalam masa sama tidak berpeluk tubuh mengharapkan bantuan semata-mata kerana tetap berusaha mencari rezeki untuk keluarganya.

Pada 26 Februari ini dia akan beraksi di konsert virtual anjuran Boss Production Pte Ltd dari Singapura.

“Selain itu, saya juga keluarkan syampu jenama Salju yang dipasarkan menerusi platform ilike_global dan akan turut dijual di Shopee selepas ini.

Ini termasuk buku Hitam Putih Sebuah Autobiografi yang mengisahkan kehidupan saya juga dikeluarkan dan dijual menerusi platform kru2u.originals,” katanya.

Menurutnya, kedua-dua projek ini dihasilkan oleh KRU dan buku berharga RM39.90 itu dicetak sebanyak 300 naskhah untuk edisi pertama.

Dia juga bersyukur kerana setakat ini buku itu menerima sambutan menggalakkan.

“Sekarang kami dalam proses menerbitkan audio untuk bacaan buku ini. Mereka yang malas membaca atau tiada masa untuk membaca boleh mendengarnya dalam format itu pula.

“Saya buat semua ini tapi hasilnya belum nampak. Ketika PKP saya kena buat pelbagai kerja. Kalau ada rezeki Allah nak bagi, jadilah. Kalau tidak, kita hanya perlu mencuba dan selebihnya serahkan kepada Allah,” katanya.

Menurutnya sebelum ini, dia tidak kisah sama ada rawatan moden atau tradisional asalkan penyakitnya itu dapat dikurangkan.

cc-Harian Metro

Reply

facebook KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close