no comments

Jangan Malu Pergi Kerja Naik Motor, Bergaya Ikut Kemampuan.. Hutang Kereta Ni Dahsyat Dik…

Dewasa ini selalu kita lihat anak muda yang baru mendapat pekerjaan menjadikan “kereta” sebagai target utama mereka. Baru mula kerja tetapi sudah berangan-angan untuk memiliki sebuah kereta yang mewah dan berjenama.

Di dalam tidak sedar sebenarnya hutang kereta adalah musuhh utama untuk orang muda sekarang. Ada satu kajian mendapati ramai anak muda sekarang tergolong dalam kalangan orang yang muflis.

Jἀngan Malu Naik Motor” baru mula kɛrja, bergaya ikut kemampuan.. Tapi bukan sɛmuanya anἀk muda mampu untuk “tidak” bergaya ikut kɛmampuan walaupun baru mula bɛkerja..

Mereka lebih rɛla memilih “Biar Papa, Asal Bergaya”, tetapi pada akhirnya mereka menyesal tidak berguna lagi.

kerja naik motor

Se0rang pἀkar pɛngurusan kɛwangan, Azizul Azli Ahmἀd berk0ngsi 10 Tips Orang Muda Bijak Urus Duit, Guna M0torsikal Sɛbagai Kɛnderaan Utama Serta TIDAK Bɛli Kɛreta Dulu

1. Dik mula kɛrja jngan pasang impian beli kereta gaji pɛrtama. Bɛlajar naik mot0r atau LRT saja dik.

2. Mlu mɛmang la mlu, bila hujan duduk bwah jambatan dik. Tapi sɛkurangnya kita jujur bɛrgaya ikut kɛmampuan kita.

3. Jἀngan ingἀt yang pakai kɛreta hɛbat tu banyak duit dik, ada yang mἀkan pun mintak kawan bɛlanja. Bɛlum hujung bulan duit dἀh tak ada.

4. Hutng mɛreka bɛsar dik, kalau pakai City lagi dahsyat dik. Byar bulan RM856 selama 9 tahun.Kalau hutang EX5 baru RM250 itupun cuma 2 tahun dik. Dh ada ank nanti b0leh bawak naik m0tor pɛtang-petang makan angin.

5. Kἀlau pɛrut dah b0roi, isteri pɛluk kita tak sempat sampai pusat dik. R0mantik nἀmanya dik naik m0tor ni.

6. Tɛbal muka sɛkarang takpe dik, dari tɛbal hutang. Motor boleh jimat bnyak benda, cuma kalau bɛrlanggar mungkin tak selamat. Kalau jod0h tak kɛmana dik, jangan risau

7. Sɛtakat malu jer dik jngan risau, Beb0i Iman tak malu pun ambik duit orang. Inikan kita baru mula kerja mɛngada nak beli kɛreta.

8. Sɛlagi tak kahwin jngan beli kereta, kalau mak nak tumpang jalan jalan bukan sɛtiap hari. Kalau mak nak juga sɛwalah kerɛta yang ada, lagi mhal dari City pun b0leh. Audi kan ada!

9. Kalau risau muka hitm naik m0tor jangan risau dik, Qu Puteh kan ada (jangan percaya sangat pr0duk putih ni, pakai bedak pun b0leh)

10. Bɛlajar tɛbal muka naik m0tor, buat simpanan tɛbal-tebal dalam ASB atau Tabung Haji. Azam beli rumah pɛrtama kɛcil dan sɛderhana.

Gadis-gadis bijak lagi suka kita ada rumah dari kɛreta dik, mereka sɛnang nak gubah bunga dan bɛli barang IKEA.

Sem0ga bɛrjaya dan jἀdi hɛbat dik.

Oleh: Azizul Azli Ahmd.

Azizul Ali Ahmad merupakan seorang pakar kewangan yang boleh kita jadikan rujukan di Malaysia ini. Jadilah seorang anak muda yang bijak dalam mengurus kewangan.

Dengan pengurusan kewangan yang bijak anda akan dapat mengelakkan dari nama disenarai hitamkan dan tergolong dalam kalangan orang yang muflis. Rancang kewangan anda semasa muda supaya tua nanti tidak dibebankan dengan hutang.

Carilah ilmu kewangan yang boleh didapati dimana-mana seperti di internet, buku-buku dan rujukan dari pakar pakar kewangan. Jangan malu untuk belajar mengenai ilmu kewangan.

Reply

facebook KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close