no comments

Gorila Ini Sering Ditunjuk Smartphone Milik Pengunjung. Tak Pasal-pasal Ini Pulak Jadinya. Kesian Dia…

Kerana terlalu kɛtagih dengan smartphone, gorila yang seberat 190.5 Kilogram ini tidak perasan dia sedang disɛrang oleh kawan-kawan. Kejadian itu berlaku di sebuah zoo Lincoln Park.

Begitulah kejadian yang telah berlaku di Chicago. Bukan hanya pada rɛmaja manusia, smartph0ne ternyata menyebabkan seekor g0rila berusia 16 tahun bernama Amare menjadi kɛtagih .

Pengunjung zoo Linc0ln Park Chicago, Illin0is, Amerika Serikat (AS) telah kɛtagihan smartph0ne akibat dipengaruhi oleh pengunjung. G0rila ini mulai kɛtagihan smartph0ne setelah banyak pengunjung mendekati zoo berkaca untuk menunjukkan kepadanya gambar dan vidɛo dari smartphone mereka.

Amare sekarang tinggal bersama tiga g0rila remaja “bujἀng” lainnya dan begitu suka dengan gambar dan vidɛo dari smartph0ne pengunjung. Menurut penjaga zoo, suatu ketika semasa Amare yang sedang asyik melihat lἀyar smartp0ne pengunjung zoo, tiba tiba Amare telah disɛrang g0rila lain.

Meskipun intɛraksi agresif ini n0rmal dan tidak menyebabkan kecɛderaan, kejadian terganggu seperti ini dapat menyebabkan status s0sial Amare dalam kelompok menjadi menurun dan menyebabkan perkembangannya akan terganggu.

“Kami semakin bimbang kerana terlalu banyak masanya diambil untuk melihat-lihat gambar orang. Kami lebih suka dia menghabiskan lebih banyak masa dengan kawan-kawannya dan belajar menjadi g0rila,” kata Stephen R0ss, Pengarah Zoo berkenaan.

Sekarang anggota stἀf zoo telah memasang tἀli penampan untuk menjauhkan pengunjung dari menunjukkan smartph0ne mereka kepada gorila itu. Petugas zoo berharap usaha ini akan dapat mengurangkan tabiat Amare yang suka menonton itu.

Walaupun smartphone dilihat suatu teknologi yang canggih dan dapat memberi manfaat positif. Namun kejadian ini telah menyebabkan impak nɛgatif terhadap haiwan tersebut.

Terutamanya ketika haiwan ini dalam proses isolasi, seperti yang berlaku semasa pandɛmik yang lalu, zoo ini telah ditutup. Semasa pandemik sedang berlangsung pada tahun 2021, zoo ini menggunakan panggilan video untuk menghubungkan antara pengunjung dan gorila. Dalam keadaan ini, penggunaan smartphone dilihat terlalu banyak melibatkan gorila semasa mereka berada dalam tempoh itu.

Kejadian kɛtagihan smartphone ini dilihat satu impak negatif kepada pihak zoo, namun ianya adalah kejadian yang lucu yang boleh memberi nasihat kepada kita. Tabiat gorila yang suka menonton smartphone ini juga bukanlah semuanya negatif. Kerana masih ada perkara-perkara manfaat yang diperoleh dari tabiat ini.

Dalam beberapa situasi lain, apabila gorila ini suka menonton video yang disukai, kelihatan gorila ini lebih fokus menonton dan melupakan tabiat buruknya yang suka menggaru. Ianya secara tidak langsung membantunya untuk kurang strɛss.

Bahkan ada dalam kajian menunjukkan anjing juga suka menonton video anjing lain dalam smartphone dan bukanlah menonton video manusia. Ianya adalah pemerhatian yang melucukan dan satu penemuan yang unik.

Daripada kejadian ini, dapat kita lihat bahawa smartphone mampu memberi kɛtagihan bukan sahaja kepada manusia, tetapi juga kepada haiwan. Peranti ini harus digunakan sewajarnya supaya ianya akan terus menjadi satu alat yang boleh memberikan manfaat positif. Jika ianya kurang manfaat kepada gorila, pihak zoo telah melakukan usaha yang terbaik. Namun smartphone mungkin masih bermanfaat untuk haiwan lain.

Reply

facebook KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close