no comments

BALIK RAYA DI KAMPUNG..TERPAKSA TIDUR DI RUANG TAMU MEMAKAI TUDUNG!

BALIK RAYA DI KAMPUNG..TERPAKSA TIDUR DI RUANG TAMU MEMAKAI TUDUNG!.jpg

TERPAKSA TIDUR DI RUANG TAMU MEMAKAI TUDUNG!

Nota Editor : Masalah pulang ke kampung halaman suami atau isteri di rumah ibu bapa masing-masing sering timbul tiap kali musim perayaan. Apabila si suami memberi cadangan agar berhari raya di rumah ibu bapanya, si isteri akan bersikap dingin dan pelbagai sikap negatif sebagai tanda protes sehingga kadangkala mencetuskan pergaduhan.

Antara sebab, si isteri tidak mahu beraya di rumah sebelah keluarga suaminya adalah kerana adik-beradik ramai. Tidak selesa untuk tinggal lama kerana terpaksa tidur di ruang tamu dengan memakai tudung!

Suami atau isteri mempunyai hak untuk berbakti dengan ibu bapa masing-masing. Di samping itu, ibu bapa mentua juga diketogarikan sebagai kaum kerabat pada seseorang menantu yang berhak untuk mendapat hak mereka masing-masing. Maka setiap pasangan perlu memainkan peranan yang penting untuk menyambung tali silaturrahim di antara pasangannya dengan ibu bapa dan ahli keluarganya.

Ikuti kisah yang diceritakan oleh Pnut Syafinaz ini.

Kadang-kadang perkara ni nampak mudah, tetapi suami kena pandai handle.

Bab tandas tu saya no komen, sebab mungkin isteri orang yang posting ni ada masalah dengan tandas cangkung, (tidak biasa, sakit lutut, sakit kalau mencangkung, Wallaahualam, saya juga pernah ada masalah begini dulu masa sakit lutut, jadi kurang adil untuk judge isterinya mengada-ngada).

Bab tidur di ruang tamu tu, saya nak komen, berdasarkana pengalaman saya sendiri. Suami saya dari keluarga yang besar dan ramai anak-anak saudara, bila berkumpul semua memang sesak, dan memang tidak cukup bilik. Kadang-kadang memang berkongsi bilik dengan keluarga adik beradik lain, bilik masuk nak tukar baju, letak barang-barang kita. Bila malam, selalunya tidur diruang tamu ramai-ramai.

Seronok sebenarnya, tetapi suami saya agak tegas bab aurat isterinya, no kompromi walau dalam rumahnya sendiri, dia akan sering ingatkan aurat saya dengan ipar duai lelaki.  Maka tidur malam pun pakailah tudung. Tidak selesa bukan? Mula-mula saya okey, tetapi lama-lama saya suarakan rasa hati ketidakselesaan, lebih baik begitu, dari kita tarik muka dan kecil hati dengan suami.

Rupanya dia ingat saya okey je selama ini, sebab saya tetap ceria dan gembira bila pulang ke rumah arwah mak dan bapak mertua, takder nak desak dan ajak suami balik cepat-cepat ke apa. Dan sebagai tanggungjawab dan amanah dia kepada saya, dia kumpulkan duit, dia minta arwah ayah mertua repair-repairkan bilik stor bawah rumah, jadikan bilik tidur, takde mahal sangat kosnya, upah orang kampung je buat,senget benget simen pun okey je. Okeylah walau kecil, tetapi cukup selesa untuk tukar baju, solat dan tidur.

Alhamdulilllah, bilik tu tiap kali balik kampung beramai-ramai, kami sekeluarga duduk situ, termasuk masa ada bibik dulu tidur dengan saya dalam bilik tu, suami dan anak bujang tidur luar. Kalau kami tidak balik kampung, sesiapa ahli keluarga lain yang balik kampung boleh gunakan bilik tu.

Saya kira sebagai suami, kalian kena prihatin dengan perkara sebegini, kecuali kalian tidak kisah isteri tidur, golek gelentang di’tatap’ bukan muhrimnya, kalau kisahkan, cuba usahakan agar isteri selesa di rumah anda. Ia bukan soal isteri mengada-ngada tidak mahu tidur di ruang tamu beramai-ramai, ia juga soal maruah isteri dan maruah anda sebagai suami.

Ada rakan lelaki saya cerita, kalau balik kampung, dia akan carikan hotel budget untuk bermalam, dan bercerita perihal ini kepada ibu dan ayahnya agar mereka tidak tersinggung, dan mak ayah dia redha, dan tidak berkecil hati dengan menantu. tetapi siang hari mereka sepenuhnya duduk di rumah mertua, malam betul-betul balik untuk tidur, selepas subuh dah kembali ke rumah orang tua, masak sarapan bersama-sama, makan tengahari, makan malam semua di rumah mak dia. hubungan menantu, mertua ipar duai juga tiada masalah. (kepandaian suami uruskan rumah tangga dan jaga hubungan baik amat penting)

Katanya memang ada dua bilik je rumah mak ayah dia, dan anak-anak saudara lelaki perempuan semua dah besar-besar, dia utamakan kakak-kakaknya yang ada anak-anak dara untuk gunakan bilik, ahli keluarga tiada masalah dan memahami tanggungjawab dia menjaga kepentingan isterinya.

Yang jadi masalah saudara mara mula ‘bergossip’ “si anu tu menantu dia kekwat, balik tak nak duduk rumah mak mertua, sanggup sewa hotel bawa anak isteri duduk,” Perkara ini tidak akan timbul, kalau kita semua memahami apa yang saya sebutkan di atas, ‘memelihara aurat’.

Apa pun Al-Fatihah buat arwah bapa dan ibu mertua saya, yang saya kira amat baik kepada saya, bertuah dan bersyukurnya saya kerana mereka menerima saya seadanya, dan segala kelemahan saya mereka juga menerima seadaanya. Kini rumah pusaka sebelah suami sepi, sebab semua anak-anak kerja luar dan sedikit usang kerana tidak didiami, saya merindui kemeriahan suasana menyambut puasa, hari dan berkumpul ketika kenduri kendara di situ.

Sesungguh, hargaila masa-masa yang kalian ada dengan orang tua dan sanak keluarga, kerana suatu hari nanti, kalian pasti akan merinduinya.

Bila balik melihat rumah usang, berhabuk, terbit rasa rindu,

” bilik inilah aku tidur semasa kali pertama bermalam di rumah mertua”

” ruang inilah, aku melihat anak-anak kecil aku merangkak, bertatih, dan Tok dan opah menyambut cucu di kerusi sambil mengagah anak-anak kecil ku”

” di ruang makan inilah, pertama kali aku memasak menjamu mertua dengan masakanku, dan suami tersenyum bangga, isterinya pandai memasak untuk mertua”

” di sudut inilah, anak-anak saudar berkhatan, dan bergantung kain ‘berpantang’

” di bilik air inilah, aku menjerit bila nampak lipan sebesar jari telunjuk”

” dihalaman inilah, anak-anak aku, dan sepupu-sepupunya riang gembira bermain bunga api”

kini.. semua itu sudah tidak dirasai lagi, yang tinggal cuma sebuah kenangan dan kerinduan. 🙁

Reply

facebook KLIK PANGKAH 2 KALI UNTUK TUTUP Button Close